KundeserviceReturinfo

NÅ: -30% på alt* av turutstyr☀️⛺️ Se mer info her!

Oslo Bergen Trail

Løp på sti fra Oslo til Bergen. Gjennomføres som én enkelt etappe, uten pålagte pauser.
Laget kan bare motta support fra arrangøren— privat support er ikke tillatt. Løypa går hovedsakelig på DNT- sti

  • Team Fjellsport tid: 191 timer og 36 minutter.
  • Maks tillat tid: 224 timer
  • Ca. distanse: 500km
  • Ca. høytdemeter: 16000

Tekst og foto: Anders Vekve

Veien mot start i Oslo og mål i Bergen

Nøkkelpunkter for å lykkes

Å løpe og gå over så lange distanser i et så variert terreng krever svært mye for å komme til mål. Det mentale er minst like viktig som det fysiske.

Her kommer noe av det som gjorde at vårt lag lykkes i 2023. Tror også noe av dette kan være til hjelp om du skal på en lengre fot eller pulktur.

  • Tren bakker opp og ned for å herde muskulatur og ledd
  • Vær mye ute med lav intensitet uansett vær. Dette blir en prøvelse både fysisk og mentalt
  • Bruk våren godt til opptrening
  • Vær ærlig med deg selv og lag kameraten(e)
  • Respekter hverandre
    • Stillhet er bra
    • Ta ansvar for lagkamerat når de(n) andre sliter
    • Dere kommer ikke til å være bestekamerater hele turen
    • Gi hverandre rom.
    • Dere skal være sammen hele tiden i mange døgn. Derfor er det viktig å diskutere ulike utfordringer som kan dukke opp i gruppe dynamikken
  • Jobb med fotpleie god tid i forveien av løpet.
    • Fil bort død hud 2 ganger i uken
    • Smør opp føttene med feit fotkrem 2-4 ganger i uken
    • Fotbad ukentlig
    • Luft føtter på langturene jevnlig og smør opp
    • Legg hvit vaselin med feit fotkrem utenpå kvelden før løpet. Da har du en membran som varer en stund fra løpsstart.
  • Tren sammen jevnlig
    • Vi hadde 1-2 økter sammen i uken.
    • Tren sammen på langturene
    • Tren på lite søvn
  • Tren med sekken du skal bruke
    • Begynn med mindre vekt enn antatt på løpet
    • Øk vekt i sekk etter hvert
    • Avslutt med mer vekt enn antatt på løpet
  • Pakk relativt likt som de på laget så de andre finner frem i sekken din om noe skulle skje.
  • Alltid lett tilgjengelig i sekken: regnjakke, vindtett lett vest, hodelykt, hals og hansker
  • Pass på å få i deg salt og mineraler.
  • Stor variasjon av mat i sekk og dropbag. Du kommer til å bli matlei.
  • Etter tips gave fra familien/ kjæreste/ venn på alle checkpunkt. Gir mental opptur med en liten ting og noen fine ord. Tusen takk til Stian Angermund for tipset.
  • Start rolig på løpet. Det er veldig langt til Bergen
  • Hold fokus på de tingene du får gjort noe med
    Det kommer til å bli mye forskjellig vær og føre derfor nyt det som kommer. Alt har sin sjarm
  • Du kommer til å fryse. Derfor tørr å bruke ulltøyet og isolasjonsjakka.
  • For oss var det veldig å bra å ha løpt første delen slik av vi fikk en fin start på løpet
  • Den Norske Turistforening og DNT nøkkel. Nøkkelen var gull for å komme unna regn og insekter. Litt hvile, mat og tid til tørk av føtter og annet nødvendig.
  • Planlegg løpet sammen flere ganger. Les kart, diskuter utstyr og turen.
  • Alt av utstyr og mat skal være godt testet i forkant.
  • Ta  «powernaps» 10-15 minutter underveis når du er trøtt
  • Ta av sko og sokker ofte nok. Trenger luft, tørking og få smørt opp på nytt.
  • Legge opp en grov plan for løpet sammen. Det kommer alltid overraskelser, men dette hjelper til å holde fokus.
  • Kompresjonstape er gull også mot sår på utsatte steder på kroppen. Stian fikk glede av dette er friksjon fra sekken.
  • Ta en dusj der det er mulig. Å få vasket bort møkk, salt og annet hjelper deg videre på turen
    Kanskje det aller viktigste ha støtte fra dine nærmeste til å gjennomføre noe slikt.

Utstyr

På en slik tur er det mye utstyr som brukes og det er en hel del å tenke på underveis. Her kommer endel av egne opplevelser og erfaringer

  • Alt utstyr skal være godt testet før løpet
  • Føttene hovner mye opp. Bruke større sko enn du tror
  • Lag deg en vanntett medisin boks hvor du har kontroll på: smertestillende, bandasje, kompresjonstape, sportstape, nål, compeed, saks osv
  • Tå sokker hindrer gnagsår mellom føttene. Ha med flere skiftepar mellom checkpunkt. Beste opplevelsen var med 2 lags variant. Tyn tåliner innerst og vanlig sokk utenpå fra samme merke: Injinji
  • Skift alt tøy inn mot kropp på checkpunktene
  • Myggnetting til hode og eventuelt myggjakke
  • Staver er et must for å komme til mål. Eventuelt ekstra stav utenpå sekk. Vårt valg er fra Leki. Racingstropper med trigger klikk så vi enkelt kunne klikke oss ut og inn av de. Vi gikk for lettvekts utgave. Fantastisk pendel, men ikke så solide. Dette fungerte for oss.
  • Kvalitetshodelykt som tåler juling. Vi valgte Lupine Neo som vi vet holder mål. Der bruker vi også en USB-overgang så vi bruker batteriet som batteribank. Raskere enn alle andre batteribanker jeg har prøvd.
  • Vi valgte å ha en type superundertøy. Da blir friksjonen likt fra sekken. Hadde ikke en skramme på kroppen. Vi valgte RaceX fra Swix i langermet. Med langerm får vi ikke gnagsår på innsiden av albue og kan justere etter temperatur.
  • Velg tøy som tørker raskt og med lite sømmer. Da sparer du mye gnagsår og holder deg mye tørr. Vårt førstevalg er Dynafit ultra 2/1 og alpine2/1 shorts, Dynafit transalper hybrid pand. Dynafit løpejakke, regnjakke og vester
  • Funksjonelle, lette og tåler bruk Velg regntøy som tåler litt. Du får mye vær underveis. Vårt valg av jakke fungerte utmerket. Holdt oss tørre hele veien.
  • Løpegamasjer var smart. Skånet føttene for barnåler og bøss. Skjuler også skolisser.
  • Velg en sekk som sitter godt på ryggen, ikke gnager og er testet på flere skikkelige langturer. Vårt valg falt på Ultimate Direction Fastpack 40
  • Å bruke kompresjonssleeves sparte oss for: flått, mygg, oppskrapede legger og sår etter spisse einerkratt og annet. Vi holdt oss dessuten varme underveis
  • Isolasjonsplagg som holder mål
  • Sko du stoler på og som er store. Vi hadde 2 ekstra par i droppbag Et lite microfiber håndkle i sekken så du får tørket føtter under pausene
  • Lett tilgjengelig race cup. Denne er gull verdt da vi er gode til å drikke der vi kan
  • Hvit vaselin til smøring på utsatte steder. Ble ikke benyttet etter dag 4. Da var kroppen herdet
  • Batteribank som er lett og holder mål. Vi valgte Nitecore sin. Kun 150 gram og fungerer
  • Drikkefilter som passer til flaskene vi valgte. Vi valgte Katadyn sine da de passer til alle aktuelle soft flask. Viktig om det blir tørt og noen steder kan det bli langt for drikke
  • Insektmiddel med litt futt i
  • Ferdig pakk og merk posene til de ulike check punktene så har du kontroll på at du får med alt
  • Tørr å bruke nok feit fotkrem underveis

MAT

Vær trygg på maten du velger til turen. Bør være testet flere ganger. Velg trygg mat du trives med.

  • Salter må du få i deg jevnlig. Finnes både i småposer, i ampuller, tabletter, spekemat, potetgull eller annet. Dette er viktig at du har testet i forkant så kroppen aksepterer
  • Mineraler/ elecrolytter minst like viktig. Dette finner du i flere alternativer i sportsdrikke og annet. Vi brukte Tailwind drikkepulver og bruse tabletter fra sponser. Tailwind er smart da de kommer i ferdige porsjonspakker som passer til 0,5-0,6 flaske
  • For oss var det naturlig med varm mat mellom check punktene. 2 poser Real Turmat ble valget i ulike smaker og typer
  • Barer og sjokolade. Bruk noe du trives med og som fungerer for deg. Min anbefaling er å ha endel varianter å velge i.
  • Smågodt er aldri feil og lett å putte innpå jevnlig
  • Gel brukte vi litt av fra Maurten og Fuel og Norway. Mest uten koffein
  • Lagde 50 grams småposer med potetgull.
  • Bruk de stedene der det mat å få kjøpt. DNT hytter, bensinstasjoner og annet
  • Nutridrinks hadde vi med 2 av mellom checkpunktene. Når alt er tungt, får du raskt i deg kalorier.
  • Cola og sjokomelk er en vinner å kjøpe. Rister ut kullsyre i brus så ikke magen skal vrenge seg
  • Tyggegummi. Mange stille perioder og da er tyggegummi en god venn
  • For egen del hadde jeg med en lefse for variasjon.
  • Spekepølse snacks eller spekeskinke
  • Powergums fra Sponser med koffein. Vingummi med koffein gir et piff når kroppen er i ferd med å bli slappere
  • Spis masse på checkpunkt og de stedene der det er mulig å få kjøpt mat. Å bruke ekstra tid på mat får du igjen ute i løypa.

Hva ville blitt gjort annerledes om jeg skulle gjort dette en gang til?

  • Lagd meg en medisin boks i klar plast med alle nødvendigheter
  • Hatt med mer smertestillende. Nedoverbakkene spiser knærne
  • Hatt med 1 par sko som var enda større en de jeg hadde
  • Vært litt mer kynisk før start og underveis med pakking. 9,5 kilo er i overkant. Kunne spart minst 1 kilo vekt på å droppe: Ekstra supertrøye, hadde for mye mat, unødvendige medisin ting, byttet til lettere Leatherman mm
  • Ville valgt samme sekk, men i 30 liters utgave
  • Sovet mer enn de 16 timene jeg fikk (ribbeinutfordringer og var for snorking får ta skylden i år)
  • Mer effektiv på checkpunktene utenom hvile.
  • Spist enda jevnere. Glemmer fort å spise.
  • Hatt ekstra stav i sekken hele løpet
  • En kraftigere regnbukse. Gikk for letteste utgave

Obligatorisk utstyr

Oppdatert 7.11.2022
Alt obligatorisk utstyr skal bæres med gjennom hele løpet, fra start til mål

Hvert lag i Oslo Bergen Trail må bære med seg:

  • Minimum 1 GPS-enhet til navigering, type håndholdt enhet, sportsklokke e.l.
  • 1 papirkart og 1 fysisk kompass
  • 2 GPS-trackere, mottatt fra arrangøren
  • 1 vindsekk (bivouac) eller 1 telt. Sekken/teltet må ha plass til hele laget (2 eller 3 personer).
  • 1 sett med førstehjelpsutstyr. Som et minimum må settet inneholde
  • 1 standard elastisk bandasje (200cm x 5cm)
  • 1 selvklebende elastisk bandasje (100cm x 5cm)
  • Gnagsårplaster
  • Hydrokortisonsalve
  • Sårsalve (f.eks. Brulidine, Bacimycin)
  • Liten kniv/saks

Anbefalt, men ikke obligatorisk:

  • Staver
  • Solbriller
  • Insektmiddel
  • Liggeunderlag
  • Sovepose
  • Kokeapparat
  • 200 NOK i kontanter

Hvert medlem i laget må ha med:

  • Ryggsekk
  • Vind- og vanntett jakke med hette:
  • Minimum vannsøyle-verdi 10000 (Schmerber)
  • Forseglede sømmer
  • Vind- og vanntett lang bukse:
  • Minimum vannsøyle-verdi 10000 (Schmerber)
  • Forseglede sømmer
  • Varm lue, ull
  • Buff eller skjerf, ull
  • Vind- og vanntette hansker eller votter
  • Varmt mellomlag for overkroppen, type boblejakke
  • Ulltrøye med lange ermer, minimum 180g
  • Stillongs, ull
  • Lang bukse eller lange beinvarmere ELLER en kombinasjon av beinvarmere og sokker som dekker beina fullstendig
  • Ullsokker
  • Solide sko med godt grep på sti og i terrenget
  • 2 velfungerende hodelykter, og reservebatterier til begge lyktene
  • Lakenpose
  • Mobiltelefon
  • Strømbank med kapasitet på minst 10000mAh
  • Drikkebeholdere som til sammen rommer minimum 1 liter
  • Nødteppe, minimum 1.40m x 2m
  • Mat
  • Drikke
  • Kopp, med volum på minst 2dl
  • Solkrem
  • Betalingskort

Gjennomføringen

 

Les om løpet fra start til mål. Inndelt i etapper og checkpunkter underveis

Les artikkelen her

Veien mot målet og startstreken i Oslo

 

Vi går igjennom motivasjon og hva som gjør at man i det hele tatt ønsker å stille til start

Vekve og Kvernsmyr - Follow up etter Oslo Bergen Trail

Bli medlem!

Få velkomstrabatt, nyheter, tips og råd, bursdagsgave, ordreoversikt, eksklusive tilbud og mer!